Monday, October 26, 2015

actually ADA LAD is a concept.

Assalamualaikum dan hai hai hai bloggerssss.. Bismillah.

Minggu ni je aku post nak dekat 3 kali kan? tertanya tanya tak kenapa? kenapa? dan kenapa? Diri sendiri pun tataw, mungkin sebb idea itu datang tibe2 dan rasa nak kongsi cerita.

Ok kali ni for the second time nak cerita lagi pasal AKAUN. ohh mannnn? mesti korang rasa mcm ni kan milkysmile  ???
tapi kesah pula aku. haha. kali ni entry yang bermanfaat. seriussss! janji !
 Photobucket

Entry kali ni tertakluk dan terhad kepada Graduan Perakaunan je okayyy, cewaaahh~ aku graduate pun belum lagi berlagak mcm dah 10 tahun abis belajar =,=' ok terbuka kepada sesiapa yang faham laa dengan konsep ni.

Kalau masuk kelas akaun je mesti dan wajib nampak equation ni kan?

ASSET = LIABITY+ EQUITY

betul tak? tipu sape yang belajar akaun tak pernah jumpa benda alah yang femes ni.

bukan nak share pasal equation ni tapi nak share pasal konsep TERDAHULU dan TERAKRU. Korang yang dah terror dan pandai2 ni mesti tak konfius langsung pasal dahulu akru ni kan? Aku je kot yang ada masalah nak tahu terdahulu (PREPAID) dan terakru (ACCRUAL) ni kene recognize dalam mane samaada ASSET atau LIABILITI. hummm.. dengan masalah aku yang selalu konfius memanjang pasal benda alah ni, so aku menerima satu konsep yang diajar oleh someone special, *cewaaaahhh cikgu aku laa. Serius konsep ni sangat berguna dan membantu sampai sekarang :) *smile sikit. ok bye.

KONSEP "ADA LAD".

First Step  Bina kotak ADA LAD.

Mula-mula buat kotak pastu tulis "ADA" ke bawah dan tulis "LAD" ke bawah juga. Pastu tulis perkataan B dan H kat sebelah kiri. Kalau korang konfius B atas ke H atas yer (=.=') ?? korang just ingat B = BERITA dan H = HARIAN. So mudah kan?


Next step → Maksud perkataan "ADA LAD".
Seperti yang korang nampak rajah di atas tu aku dah terangkan satu-satu. Kotak biru yang ada huruf D tu stand for terDAHULU (prepaid) dan kotak hijo yang ada huruf A meaning for terAKRU (accrual)

Last step  Maksud konsep.

Contoh 1:

Bil Elektrik Terakru. Tang sittu korang tahu yang bil elektrik adalah sejenis belanja yang kita WAJIB bayar tiap-tiap bulan kan. Kalau tak bayar mandi sungai atas gali perigi laa jawabyer. Ok main-main. hehe. Disebabkan ianya BELANJA dan TERAKRU makanya Bil Elektrik perlu di recognized as LIABILITI dalam Financial Statement (KUNCI KIRA-KIRA dalam bm yer).

Contoh 2:

Hasil Sewa Terakru. Seperti biasa fahamkan dulu dia kategori ape. Hasil sewa adalah hasil yang kita dapat daripada kutip sewa dari penyewa rumah kita ke kedai kita ke ape ke yerr.. Pastu TERAKRU lagi, bermakna tertunggak atau nama lainnyer belum dibayar. Makanya hasil sewa terakru recognize as LIABILITI juga. 

Korang faham ke aku membebel ape sepanjang entry ni? Tak faham i tak kesah sbb mmg susah rupeyer nak terangkan sesuatu dalam bentuk written ni, kene dalam oral juga baru senang. hehe. humm.. btw pesanan aku kalau tak faham atau nak tanya ape-ape boleh je bg komen kat entry ni atau tinggalkan jejak di box sebelah yang kaler kuning tu 
tak pun korang boleh visit my twitter or facebook yang berlink di sebelah kiri tu pula 

*kalau konsep aku ni salah dah perlu diperbetulkan sila-silalah tegur aku yang tak seberapa betul ni, sangat dialu-alukan. Thanks :)

"There are no secrets to success. Sharing the secrets make everybody success happily"

-the end-

No comments: