"Every secret of a writer's soul, every experience of his life, every quality of his mind, is written large in his works"

Saturday, January 14, 2012

KENAPA ? ?

Korang tawu apa-apa hikmah dalam ISLAM ?
Tak tawu ?
atau dah tawu ?
ke korang nak tawu sangat ?

Okee3, ehem3...

Firstly, aku tanya KENAPA samak sangat penting jika terkena najis anjing ?
korang rase kenapa yerkkk, kenapa tak basuh pakai sabun atau detol dan bubuh banyak2 je kan,
nak susah2 samak pakai tanah + air sampai 7baldi pula,
Najis anjing sebenarnya salah satu kuman penyakit kanser, KANSER tawu ? ?
Kajian sains telah menunjukkan bukti bahawa 80% pesakit kanser adalah pembela anjing.
hummm,, apa kene mengena dengan SAMAK kan? *korang tengah terpikir ke?
okee,, hikmahnya bile kite samak najis anjing nie dengan tanah, secara tak langsung kite menutrielizekan kuman kanser, TAWU! air boleh ke nutrielizekn ? agak2 bersih ke kalau dia cuci pakai air jew.

Secondly, korang rase KENAPA dalam Islam diwajibkan tutup kepala ? terutamanya bagi perempuan iaitu dengan cara memakai tudung.
Sebenarnya, badan perempuan tidak tahan dengan cahaya matahari yang panas terik, lebih2 lagi antibodi perempuan tidak sekuat lelaki. 
Jika menutup kepala, kita boleh menghalang cahaya panas dari terus menuju ke kepala kita, kiranya tudung nie adalah panghalang dan dapat mengurangkan kepanasan yang dirasai.
Lebih2 lagi, negara kita kan makin panas dengan suhu yang makin meningkat nie.

Thirdly, KENAPA kita perlu bangun solat subuh pada waktunya ? 
Tak boleh ke kita lewatkan sikit solat subuh tu ?
okee3, sebenarnya Allah telah tetapkan waktu tidur manusia yang sebaiknya ialah selama 6 jam setengah,
selepas 6 jam setengah tu, organ2 kite dielokkan utk mula beroperasi supaya badan kite sentiasa sihat dan tak mudah sakit2 mcm sakit2 sendi, sakit2 tulang, kaki dan lain2 laa.
Dan lagi satu,jika kite tidur selama 8jam-10jam, orang tersebut kemungkinan akan pendek umur,
orang yang tidur selama 6-8jam, orang tersebut kemungkinan panjang umur,
tengok elok2, aku mentionkan KEMUNGKINAN okee! ! tak cakap pun PASTI.

korang nak tawu lagi ke ?
hummm,, ape yerrr..
KENAPA kita digalakkan melewatkan sahur ?
korang rase sebab ape ?
sebab sunnah Nabi Muhammad SAW ?
memang laa itu salah satu sunnah Nabi pun,
hikmah disebalik melewatkan sahur supaya badan kita dapat bertahan sehingga kite berbuka,
bagi yang sape tak suka sahur tu jangan sesekali amalkan kerana dalam perut kita ada acid yang sentiasa menghakis makanan mahupun lemak yang ada.
Jadi, kalau korang tak makan, acid tu nak hakis apa ?
itu yang senang dapat GASTRIK, sebab acid tersebut menghakis dinding2 di perut kite,
tu yang korang sakit gastrik sampai pegang2 perut tu, kan3 ? *aku rase laa sebab aku tak pernah pun gastrik.

Aku rase cukup setakat  ni je laa aku SHARE information,
ape2 info yang diketahui lagi akan dibagitahu,
ataupun jika ada ape2 persoalan atau kemunsykilan boleh je tanya dengan mengisi ruangan komen di bawah tuu ---->>

Selamat Berfikir Sejenak. 

No comments: